Pressmeddelande

illustration

Vad händer egentligen med våra sopor? Hur kommer elen in i väggen där hemma? Och på vilka sätt kan vi skapa hållbar energi i framtiden? Dessa frågor och många fler vill Balthazar Science Center och Skövde Energi tillsammans lyfta i den gemensamma satsningen ”tänk om” för att sprida kunskap och upplevelser till barn och unga om energi.

Syftet med satsningen är att synliggöra utmaningar och förmedla information om värme och el som samhället står inför de kommande åren. En ny utställning om energi byggs under våren på Balthazar, filmer med barnprofilerna Jecko & Jessie har producerats och tre nya skolprogram för förskola, lågstadiet och högstadiet har startat igång.

”Energi är ju ett minst sagt högaktuellt ämne och vi kommer stå inför många utmaningar inom området de kommande åren. Att våra kommande generationer får förståelse för hur viktigt vårt eget beteende är för klimatet och hur mycket vi tillsammans kan göra för att påverka utvecklingen är något vi vill lyfta. Att vi dessutom kan samarbeta inom kommunkoncernen med att nå ut med budskapet gör det extra spännande och roligt, säger Åsa Holmqvist Ekman, chef affärsstöd och kommunikation på Skövde Energi.”

”Vi såg det som ett självklart tema att utveckla hos oss, energi är ju både ett vetenskapligt fenomen lika mycket som det är samhällskunskap – och det är just här ett Science Center passar så bra in, när det blir ett tvärvetenskapligt perspektiv anpassat för barn och unga. Dessutom är energifrågorna högst aktuella i Agenda 2030 och de 17 globala mål som FN antagit, dessa jobbar vi aktivt med i vår upplevelsemiljö och våra skolprogram, säger Martina Söderhielm, Tf. VD på Balthazar Science Center.”

Nya skolprogam
Balthazars pedagoger har jobbat fram tre nya skolprogram. ”Kasta OM” och ”Ladda OM” riktar sig till de lägre åldrarna, från förskola – årskurs tre. Här pratar vi om sopor, återvinning, värme och hur el blir till. I programmet ”Tänk OM” riktar vi oss till högstadieelever och går in lite djupare på hållbar energi och framtidens energiförsörjning, säger Maria Bergsten, pedagogisk utvecklingsledare på Balthazar Science Center.

Filmer med Jecko & Jessie
För att förmedla budskapen om energi på ett lustfyllt och enkelt sätt till de yngre åldrarna, har vi tagit hjälp av Jecko & Jessie, kända från bland annat SVT Barn. Vi får följa profilerna när de tar reda på vad som händer med våra sopor, besöker Skövde Energi och får svar på sina funderingar.

Ny utställning
På Balthazar byggs nu en ny utställning på temat energi. Här är tanken att besökare kan testa, upptäcka och lära sig mer om energi, de globala målen med mera. Utställningen står klar lite senare under våren.

Välkommen att besöka oss när vi genomför skolprogrammet ”Kasta om”
Datum: 4 maj Tid: 08:45 Plats: Balthazar Science Center

JJ Thumbnail Laddaom (1) JJ Thumbnail Kastaom (1)
J&J 1