Quizza med Balthazar

Här kan du läsa mer fördjupat om skolprogrammet, dokumentation och kopplingar till läroplanen.

illustration

Om programmet

Var ligger jordens mest avlägsna plats? Hur många gånger kan du vika ett papper? Hur många magar har en ko? Quizza med Balthazar är en rolig och lättsam aktivitet med fokus på att diskutera, undersöka och testa själv. Hela passet handleds digitalt av Balthazars upplevelsepedagoger.

Programmets syfte 

  • Att på ett lustfyllt sätt visa på hur kunskap i teknik, naturvetenskap och matematik kan komma till nytta. 
  • Att träna förmåga att samarbeta, kommunicera och lösa problem 
  • Pedagogiken bygger på ett entreprenöriellt- och upplevelsebaserat lärande där eleverna bjuds att aktivt delta och experimentera. 
Baltazar Foto Tuana 210309 251 Web
Baltazar Foto Tuana 210309 270 Web

För vem passar detta?

  • Programmet är anpassat för årskurs 1 - årskurs 6.
  • Passar också bra för fritidsverksamhet.
  • Inga förkunskaper krävs.

Praktisk information

  • Programmet tar ca 45 minuter att genomföra.
  • Eleverna kommer arbeta gruppvis och ni bestämmer själva hur många som ska delta.
  • Programmet genomförs digitalt, på er skola eller på Balthazar.

För digitalt genomförande behöver ni ha tillgång till:

  • 1 dator/surfplatta med internetuppkoppling  
  • Projektor/skärm med ljud  
  • Kopiering av aktivitetsmaterial från Balthazar 
  • Pennor 

Programinnehållets förankring i läroplan för fritidshemmet, Lgr11.

Undervisningen i fritidshemmet ska i högre grad ska vara situationsstyrt, upplevelsebaserat och grupporienterat samt utgå från elevernas behov, intressen och initiativ. Undervisningen syftar till att främja elevernas fantasi och förmåga att lära tillsammans med andra genom lek, rörelse och skapande genom estetiska uttrycksformer samt med utforskande och praktiska arbetssätt. (Lgr 11, Syfte) 

Språk och kommunikation 

  • Samtala, lyssna, ställa frågor samt framföra egna tankar, åsikter och argument om olika områden. 
  • Digitala verktyg och medier för kommunikation. 

Natur och samhälle 

  • Olika sätt att utforska företeelser och samband i natur, teknik och samhälle, till exempel genom samtal, studiebesök och digitala medier.  
  • Matematik som redskap för att beskriva vardagliga företeelser och för att lösa vardagliga problem. 

Programinnehållets förankring i vetenskaplig grund

http://www.sciencemuseumgroup.org.uk/wp-content/uploads/2018/09/SMG-Science-Capital-A5-Booklet.pdf 

illustration
Bulb 5258341 1920

Fortbildning för pedagoger

Vi erbjuder en rad fortbildningsworkshopar inom naturvetenskap, teknik och [...]

Läs mer
Bulb 5258341 1920

Priser och avtal

Här hittar du information om priser och våra kommunavtal för skolklasser o [...]

Läs mer