Verktyg, möjligheter och ansvar i en snabbt föränderlig tid
Artificiell intelligens är inte längre något som ligger i framtiden – AI finns här och nu, och den påverkar hur både lärare och elever söker, bearbetar och tillämpar kunskap.
Idag använder redan många elever AI-verktyg som t.ex. chattbottar för att skriva, öva, lösa problem och söka information. Ibland nyttjar de verktygen utan att riktigt förstå hur de fungerar, vilka begränsningar de har eller vilka risker det medför. Samtidigt står vi som lärare inför nya frågor: Kan jag lita på en chatbot? Hur påverkas mitt pedagogiska arbete? Och hur ska vi undervisa om, och med, AI – på ett sätt som håller sig inom skolans uppdrag?
Vi går på djupet med artificiell intelligens som fenomen, verktyg och samhällskraft. Med utgångspunkt i tre huvudperspektiv:
- AI som arbetsverktyg för lärare
- AI som pedagogiskt stöd i undervisningen
- AI som undervisningsinnehåll
Fortbildningen ger dig:
- Grundläggande förståelse för vad AI är och hur dagens språkmodeller fungerar.
- Exempel på hur AI kan användas för planering, bedömning, feedback och individanpassning – men också när det krävs särskild vaksamhet i användandet.
- Reflektion kring hur, eller om, AI förhåller sig till skolans styrdokument, och vad det får för konsekvenser att en chatbot inte är tränad på den svenska läroplanens värdegrund eller mål.
- Perspektiv på integritet, juridik och informationssäkerhet, inklusive hur AI påverkar elevers datasäkerhet och vad som åligger skolans ansvar.
- Diskussioner om likvärdighet: hur påverkar AI tillgången till kunskap, och vad händer med kunskapsklyftor i en AI-styrd lärmiljö?