
STEM
STEM står för Sceince, Technology, Engineering, Mathematics. Läs om regeringens nationella STEM-strategi, och besök oss på vår STEM-dag!


Praktisk information
- Dag? 2 oktober
- Tid? Kl. 10–16. Välj själv om du vill vara med på hela eller delar av dagen.
- Var? Balthazar Science Center, Skövde
- Kostnad? Helt gratis!

Innehåll
Under dagen får du:
- En introduktion till regeringens STEM-strategi.
- Träffa pedagoger från Balthazar, Innovatum, Navet och Mediapoolen.
- Utforska program, material och resurser som stödjer ditt arbete med STEM-ämnena.
- Massor av inspiration för att engagera barn i STEM-ämnena och främja deras intresse.
Dessutom håller Mediapoolen sin årliga teknikdag, där du kan testa nya pedagogiska tekniska lösningar och AV-teknik för skola och offentlig miljö.


STEM-strategin
Regeringen har lanserat en nationell STEM-strategi med syftet att stärka kompetensförsörjningen inom naturvetenskap, teknik, ingenjörsvetenskap och matematik (STEM*).
Denna strategi innehåller en rad åtgärder för att säkerställa att Sverige kan möta framtidens arbetsmarknadsbehov och driva innovation inom både privat och offentlig sektor.
Varför en STEM-strategi?
STEM-kompetens spelar en avgörande roll för Sveriges framtid, inte minst för att möjliggöra den gröna omställningen och bibehålla en stark välfärd.
Kunskaper inom naturvetenskap, teknik, ingenjörsvetenskap och matematik efterfrågas i alla sektorer av arbetsmarknaden.
Man behöver arbeta genom hela utbildningsystemet – från förskola till forskarutbildning – för att öka intresset och rekryteringen till STEM-utbildningar.
* STEM = Science, Technology, Engineering, Mathematics.
Utmaningar
- Andelen elever i årskurs 1 på teknik- och naturvetenskapsprogrammen i gymnasiet har minskat från 25 % (2017/18) till 21 % (2023/24).
- PISA-resultaten för matematik har försämrats: 27 % av eleverna i Sverige når inte baskunskapsnivån år 2022. 2018 var andelen 19 %.
- Kvinnliga studenter och elever med höga betyg i matematik väljer i för liten utsträckning högre utbildning inom STEM.
Mål
- Förskola och grundskola: I PISA-undersökningen år 2033 ska minst 15% av eleverna vara högpresterande i matematik.
- Gymnasiet: År 2035 ska andelen elever på teknik- och naturvetenskapsprogrammen öka till 25%.
- Högre utbildning: År 2035 ska antalet helårsstudenter inom teknik och naturvetenskap (inklusive basårsutbildningar) vara minst 90 000.

Intervju med Simone Giertz
Vi har intervjuat Simone Giertz, som 2025 utnämnts till hedersdoktor av Högskolan i Skövde. Hon är robot-entusiast, uppfinnare och en stor profil på YouTube, från början känd för att med mening bygga "värdelösa" robotar.
