Lego Essentials
Här kan du läsa mer fördjupat om skolprogrammet, dokumentation och kopplingar till läroplanen.
Om programmet
Eleverna får en inspirerande första inblick i programmering genom att få färdigbyggda legofigurer att lysa, låta och röra sig. Vi omsätter kreativa idéer till praktisk handling i utmaningar som går att lösa på många olika sätt. Vi kan alla vara teknikutvecklare utan att det behöver bli invecklat!
Genom övningarna tränas datalogiska grundbegrepp inom programmering (SARA, sekvens, repetition, alternativ och abstraktion) samt elevernas förmåga att följa instruktioner och att samarbeta för att lösa problem.
De inledande övningarna kan följas upp med ett pass då vi med utgångspunkt i omvärlden gör våra legofigurer smartare med hjälp av olika sensorer.
Programmets syfte
- Att låta barnen uppleva och få erfarenhet av hur föremål kan styras med hjälp av motorer, sensorer och programmering.
- Att väcka barnens lust och intresse och utmana stereotyper som finns kring val av yrke och fritidssysselsättningar.
- Att öka den kommunikativa förmågan bl.a. genom att skapa och följa entydiga instruktioner Övriga:
- Att träna på begrepp kopplade till programmering.
- Att utmana den kreativa förmågan i problemlösningssituationer.
För vem passar detta?
- Programmet är anpassat för förskoleklass - årskurs 3
- Inga förkunskaper krävs
Praktisk information
- Programmet tar 1 timme att genomföra
- Ni kan vara max 30 elever
- Programmet går att genomföra på Balthazar eller på er skola
- Material som behövs lånar ni från Balthazar
Programinnehållets förankring
i vetenskaplig grund
https://www.legofoundation.com/media/1078/
systematic-creativity-report.pdf
https://www.terecop.eu/TRTWR2012/trtwr2012
_submission_05.pdf