Lego Essentials
Här kan du läsa mer fördjupat om skolprogrammet, dokumentation och kopplingar till läroplanen.
Om programmet
Eleverna får en inspirerande första inblick i programmering genom att få färdigbyggda legofigurer att lysa, låta och röra sig. Vi omsätter kreativa idéer till praktisk handling i utmaningar som går att lösa på många olika sätt. Vi kan alla vara teknikutvecklare utan att det behöver bli invecklat!
Genom övningarna tränas datalogiska grundbegrepp inom programmering (SARA, sekvens, repetition, alternativ och abstraktion) samt elevernas förmåga att följa instruktioner och att samarbeta för att lösa problem.
De inledande övningarna kan följas upp med ett pass då vi med utgångspunkt i omvärlden gör våra legofigurer smartare med hjälp av olika sensorer.
Programmering av LEGO-robotar - så funkar det
På Balthazar gillar vi att jobba med LEGO-robotar för att skapa lärupplevelser inom programmering. Vi använder LEGO Essentials för de yngre och LEGO Prime för de äldre eleverna.
Varje läsår byter vi uppdrag för att ge möjlighet till återkommande besök för samma elevgrupp. Varje uppdrag innehåller två nivåer för att ge möjlighet till progression inom programmering. Du som lärare kan alltså boka max två besök med LEGO-programmering per läsår.
Varje nytt tema sätter fokus på lite olika programmeringsbegrepp och lyfter olika sammanhang för programmering. Eftersom LEGO är ett flexibelt material har våra pedagoger möjlighet att göra vissa anpassningar för att möta upp olika nivåer inom gruppen.
Programmets syfte
- Att låta barnen uppleva och få erfarenhet av hur föremål kan styras med hjälp av motorer, sensorer och programmering.
- Att väcka barnens lust och intresse och utmana stereotyper som finns kring val av yrke och fritidssysselsättningar.
- Att öka den kommunikativa förmågan bl.a. genom att skapa och följa entydiga instruktioner Övriga:
- Att träna på begrepp kopplade till programmering.
- Att utmana den kreativa förmågan i problemlösningssituationer.


För vem passar detta?
- Programmet är anpassat för förskoleklass - årskurs 3
- Inga förkunskaper krävs
Praktisk information
- Programmet tar 1 timme att genomföra
- Ni kan vara max 30 elever
- Programmet går att genomföra på Balthazar eller på er skola
- Material som behövs lånar ni från Balthazar
Programinnehållets förankring
i vetenskaplig grund
https://www.legofoundation.com/media/1078/
systematic-creativity-report.pdf
https://www.terecop.eu/TRTWR2012/trtwr2012
_submission_05.pdf