Baltazar Foto Tuana 211103 68

STEM-strategin

Regeringen har lanserat en nationell STEM-strategi med syftet att stärka kompetensförsörjningen inom naturvetenskap, teknik, ingenjörsvetenskap och matematik (STEM*).

Denna strategi innehåller en rad åtgärder för att säkerställa att Sverige kan möta framtidens arbetsmarknadsbehov och driva innovation inom både privat och offentlig sektor.

En STEM-strategi för Sverige.

 

Varför en STEM-strategi?

STEM-kompetens spelar en avgörande roll för Sveriges framtid, inte minst för att möjliggöra den gröna omställningen och bibehålla en stark välfärd.

Kunskaper inom naturvetenskap, teknik, ingenjörsvetenskap och matematik efterfrågas i alla sektorer av arbetsmarknaden.

Man behöver arbeta genom hela utbildningsystemet – från förskola till forskarutbildning – för att öka intresset och rekryteringen till STEM-utbildningar.

 

* STEM = Science, Technology, Engineering, Mathematics.

Utmaningar

  • Andelen elever i årskurs 1 på teknik- och naturvetenskapsprogrammen i gymnasiet har minskat från 25 % (2017/18) till 21 % (2023/24).
  • PISA-resultaten för matematik har försämrats: 27 % av eleverna i Sverige når inte baskunskapsnivån år 2022. 2018 var andelen 19 %.
  • Kvinnliga studenter och elever med höga betyg i matematik väljer i för liten utsträckning högre utbildning inom STEM.

Mål

  • Förskola och grundskola: I PISA-undersökningen år 2033 ska minst 15% av eleverna vara högpresterande i matematik.
  • Gymnasiet: År 2035 ska andelen elever på teknik- och naturvetenskapsprogrammen öka till 25%.
  • Högre utbildning: År 2035 ska antalet helårsstudenter inom teknik och naturvetenskap (inklusive basårsutbildningar) vara minst 90 000.
PISA 2018 Vs 2022 (3)

Intervju med Simone Giertz

Vi har intervjuat Simone Giertz, som 2025 utnämnts till hedersdoktor av Högskolan i Skövde. Hon är robot-entusiast, uppfinnare och en stor profil på YouTube, från början känd för att med mening bygga "värdelösa" robotar.

Simone Och Ellen Till Youtube