Teknikkampen

Här kan du läsa mer fördjupat om skolprogrammet, dokumentation och kopplingar till läroplanen.

illustration

 

Om programmet

Kan du knäcka koden, få kugghjulen att snurra, programmera rätt eller lyfta mer än du trodde var möjligt? 

Man behöver inte vara teknikfreak för att klara av vår teknikkamp, men du kan ha nytta av det du vet om teknik och naturvetenskap. Det gäller att våga prova olika lösningar och att samarbeta för att klara utmaningarna. 

I Teknikkampen arbetar eleverna i små grupper för att med gemensamma krafter klara av att lösa så många olika utmaningar som möjligt. De olika stationerna kan sättas upp i ett vanligt klassrum och lagen jobbar på självständigt utifrån ett startkort. 

Programmets syfte 

  • Att uppmärksamma eleverna på tekniska och naturvetenskapliga principer, såsom sluten krets, programmering, ljusbrytning och mekanik mm. 
  • Att träna förmåga att samarbeta, kommunicera och lösa problem 
  • Pedagogiken bygger på ett entreprenöriellt- och upplevelsebaserat lärande där eleverna bjuds att aktivt delta och experimentera. 
Macro 1452987 1920 Web
Baltazar Foto Tuana 210309 161

För vem passar detta?

  • Programmet är anpassat för årskurs 2 - årskurs 6
  • Inga förkunskaper krävs

Praktisk information

  • Programmet tar ca 60 minuter att genomföra
  • Ni kan vara upp till 30 elever.
  • Material som ev. behövs lånar ni från Balthazar.

Programinnehållets förankring
i vetenskaplig grund

Om entreprenöriellt lärande

Programinnehållets förankring i läroplanen (Lgr11, rev 2018)

Centralt innehåll, i årskurs 1–3, år 4-6 

Matematik/Problemlösning 

  • Strategier för matematisk problemlösning i enkla situationer.

Geometri 

  • Grundläggande geometriska objekt, däribland punkter, linjer, sträckor,fyrhörningar, trianglar, cirklar, klot, koner, cylindrar och rätblock samt deras inbördes relationer. Grundläggande geometriska egenskaper hos dessa objekt.

Genom undervisningen i ämnet teknik ska eleverna sammanfattningsvis ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att 

  • identifiera och analysera tekniska lösningar utifrån ändamålsenlighet och funktion, 
  • identifiera problem och behov som kan lösas med teknik och utarbeta förslag till lösningar,
  • använda teknikområdets begrepp och uttrycksformer,

Åk 1-3 

Arbetssätt för utveckling av tekniska lösningar 

  • Egna konstruktioner där man tillämpar enkla mekanismer. 
  • Att styra föremål med programmering. 

Åk 4-6 

Arbetssätt för utveckling av tekniska lösningar 

  • Teknikutvecklingsarbetets olika faser: identifiering av behov, undersökning, förslag till lösningar, konstruktion och utprövning. 
  • Att styra ... andra föremål med programmering.
illustration
Macro 1452987 1920 Web

Fortbildning för pedagoger

Vi erbjuder en rad fortbildningsworkshopar inom naturvetenskap, teknik och [...]

Läs mer
Macro 1452987 1920 Web

Skola

Balthazar erbjuder skolprogram för hela grundskolan som är anpassade till [...]

Läs mer