Du är forskaren

Här kan du läsa mer fördjupat om skolprogrammet, dokumentation och kopplingar till läroplanen.

illustration

Om programmet

Hur kan nyfikenhet leda till verklig kunskap som fler har nytta av? Ett digitalt program där eleverna får testa att forska, med hjälp och instruktioner från en av Högskolan i Skövdes forskare, Anna Syberfeldt. 

Som en del av det årliga evenemanget ForskarFredag har Balthazar Science Center, ASSAR Industrial Innovation Arena samt Högskolan i Skövde, tagit fram ett skolprogram riktat till mellanstadieelever. Du är forskaren! introducerar och diskuterar frågorna vad är vetenskap? och vad gör en forskare? Anna Syberfeldt, professor i produktion på Högskolan i Skövde, guidar eleverna genom den vetenskapliga metoden så att eleverna sedan kan göra egna vetenskapliga undersökningar i klassrummet. 

Programmets syfte 

  • Sprida kunskap om vad forskning och vetenskap är för något
  • Skapa diskussion kring innebörden av forskning och vetenskap 
  • Vara ett tidigt möte med den vetenskapliga metoden 
  • Uppmuntra eleverna till att observera sin omvärld med ett vetenskapligt synsätt 
Baltazar Foto Tuana 210309 159 Baltazar Foto Tuana 210309 245 Web
Baltazar Foto Tuana 210309 126

För vem passar detta?

  • Programmet är anpassat för årskurs 4 - årskurs 6
  • Inga förkunskaper krävs

Praktisk information

  • Detta skolprogram genomför ni på egen hand i skolan under 1-2 lektioner.

  • Allt material, kopieringsunderlag och bakgrund till de vetenskapliga undersökningarna finns i lärarhandledningen som skickas ut vid bokning.

Programinnehållets förankring i läroplanen (Lgr 11)

Innehållet berör följande delar i läropoplanen: 

Fysik, kemi, biologi åk 4-6 

  • Enkla systematiska undersökningar. Planering, utförande och utvärdering.
  • Dokumentation av enkla undersökningar med tabeller, bilder och enkla skriftligarapporter såväl med som utan digitala verktyg.
  • Tolkning och granskning av information med koppling till fysik/kemi/biologi, tillexempelartiklar i tidningar och filmer i digitala medier. 
  • Mätningar och mätinstrument, till exempel klockor, måttband och vågar och hur deanvänds i undersökningar.

Programinnehållets förankring i vetenskaplig grund

Vad är vetenskap? - Vetenskap och Allmänhet 
(476) Vad är vetenskap? // What is science? - YouTubehttps://www.youtube.com/watch?v=891ZPK9gJJ0 
Film publicerad 2015-09-15 

Understandning Science - University of California Museum of Paleontology 
What is science? (berkeley.edu) 
https://undsci.berkeley.edu/article/whatisscience_01  

illustration
Baltazar Foto Tuana 210309 159

Fortbildning för pedagoger

Vi erbjuder en rad fortbildningsworkshopar inom naturvetenskap, teknik och [...]

Läs mer
Baltazar Foto Tuana 210309 159

Priser och avtal

Här hittar du information om priser och våra kommunavtal för skolklasser o [...]

Läs mer